Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

Hva er de sosiale konsekvensene av kunstig intelligens?

 

Kunstig intelligens, også kalt AI har vært en del av hverdagen vår i lang tid, og kommer til å prege hverdagen vår enda mer fremover. Hvis du skal snakke med kundeservice hos Telenor vil du få alternativet med å snakke med chatroboten Telmi. Handler du på Coop Extra vil du få mulighet til å gå i en selvskanningskasse. Er du på Elkjøp og skal handle en støvsuger kan det være at selgeren ønsker å selge den en robotstøvsuger. Dette er typiske eksempler der kunstig intelligens erstatter menneskelig arbeidskraft. Hva betyr dette for oss?

 

 

Hjemme hos min familie på Kleppe har vi en grei størrelse på hagen vår. Den har en stor platting foran huset og en litt mindre platting bak. Mellom disse plattingene har vi den berømte gressplenen. Grunnen til at jeg kaller den berømt er at den er godt kjent i min vennekrets. De siste årene på videregående hadde vi det offisielle Crocket VM på denne gressplenen og minnene sitter enda. Gressplenen er nemlig kjent fordi den blir klippet opptil annenhver dag, om ikke hver dag i sesongtider. Du antar nok nå at denne plenen blir klippet av en robotklipper, men der tar du grundig feil. Den blir klippet av en helt vanlig gressklipper ved bruk av menneskelig kraft, styrke og ikke minst en stor håndfull kjærlighet. Hva skjer hvis vi da investerer i en robotgressklipper? Får vi mer tid til å gjøre andre nyttige ting da?

 

Jeg tror at vi mennesker er blitt mer opptatt av hva vi bruker tiden vår på og hvordan vi bruker den. Samtidig har vi blitt fanget av teknologiske enheter som stjeler tiden vår mer enn vi aner og kan erfare. Tiden vi kunne brukt på å investere i en skikkelig handletur der vi bryr oss og møter dem vi treffer på med et smil, har blitt til hasteturer der vi kun bryr oss om oss selv. Handleturen er blitt et stressmoment for oss mennesker grunnet vår tidsbruk. Når du er på butikken kan du ikke sløse tid i en manuell kasse. Når det endelig er tid for å betale, er nemlig køen til kassen lenger enn man har tid til. Derfor benytter man seg heller av selvbetjening, der man kan ta igjen tiden man har mistet. I løpet av den tiden du har vært på butikken har robotstøvsugeren rukket å ta hele stua, og roboten ute i hagen har rukket å klippe over hele gressplenen. Effektiviseringen av våre hverdagslige arbeidsoppgaver har kommet en lang vei, men har vi som mennesker fått mer tid ved å investere i slike enheter?

 

Den sosiale konsekvensen

Kunstig intelligens er kommet for å bli og vi vet at flere arbeidsplasser kommer til å bli erstattet av denne teknologien. I dette innlegget ønsker jeg å rette fokus på spørsmålet: hva er den sosiale konsekvensen av kunstig intelligens? Mennesker er avhengig av å møte andre mennesker, og ved å erstatte arbeidsplasser med kunstig intelligens minsker vi mulighetene for å møte andre mennesker. Samtidig erstatter ikke bare kunstig intelligens arbeidsplasser, men det erstatter også arbeidsoppgaver i våre egne hjem. Helt nydelig er det, men hva bruker vi den tiden vi sparer ved å ikke gjøre disse oppgavene? Til dere som klarer å bruke denne tiden fornuftig; all kudos til dere, men jeg tror flesteparten har problemer med nettopp det. Flertallet vil jeg tro ender opp med å sette seg ned foran en skjerm og la tiden gå. Var det da fornuftig å investere i nettopp disse robotene som utfører hverdagslige oppgaver som vil være bra for deg selv å utføre helt på egen hånd?

 

 

Det er vi mennesker som er taperene

De sosiale konsekvensene av kunstig intelligens vil ikke bare prege arbeidslivet, men også menneskers liv. Jeg vil tørre å påstå at det er korttenkt å tro at kunstig intelligens bare påvirker og erstatter arbeidsplasser. Det er jo vi mennesker som tror vi er vinneren i dette, men som egentlig bare er taperen. Vi tror vi vinner massevis av tid når vi slippe kø for å snakke med kundeservice. Generelt sett vil jeg si det resulterer i at når vi er ferdig med å fortelle om vårt problem til chatroboten Telmia, er det rett tilbake til Netflix og mobiltelefon for å scrolle gjennom alt av oppdateringer på sosiale medier.

 

Vi mennesker har et behov for å være i kontakt med andre mennesker. Hvordan vil det oppleves i lengden når pakkene vi bestiller ikke utleveres av mennesker, men av en drone? Når bussen vi tar ikke blir kjørt av en bussjåfør, men av en programvare? Eller når vi ønsker å snakke om et problem vi opplever, men møter en robot som bare har de rette svarene, men ikke forstår våre følelser som vi mennesker innehar?

 

-Lars Ove Aarstad

Én kommentar

  1. Jeg klapper for dette innlegget, Lars! Jeg vil bare lese mer av det du skriver, og ikke bare fordi det var en interessant vinkling, men fordi teksten og oppbyggingen din også er så bra 😀 Jeg digger at du har sett på min forrige kommentar, og at dette er resultatet. Dette er veldig bra jobba, ingenting å utsette på dette her (bare at jeg gjerne skulle like å lese enda mer).

    Oppfordring fra Arne som du kan legge ved:
    Denne gangen skal du også tenke gjennom hvordan du kan få mer trafikk til bloggen din. Jeg har skrevet et blogginnlegg som tar opp “om vi trenger reiseregninger (Lenker til en ekstern side.)”. Vet å lenke til dette knyttes våre blogger sammen, og siden jeg fremdeles har mer trafikk enn det dere har, vil en slik forbindelse kunne hjelpe dere med å få mer trafikk.

    Kudos til deg – håper du deler på LinkedIn 🙂

Legg igjen en kommentar til Nina Magnussen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *