Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

FINN – Mulighetens marked

I denne ukens forelesning underviste Arne Krokan om plattformtjenester, digital økonomi og nettverkseffekter. Han utfordret oss til å skrive et innlegg om en norsk delingsplattform. Dette innlegget vil gå i dybden i delingsplattformen FINN, hvordan de håndterer transaksjonskostnader og om de klarer å unytte plattformen sin til å skape nettverkseffekter.

Bilde: Finn.no

 

Hva er en delingsplattform?

I boken «Det friksjonsfrie samfunn» skrevet av Arne Krokan legges det frem at en delingsplattform er en digital tjeneste som lar tilbydere og konsumenter finne hverandre. En delingsplattform formidler delingsøkonomi, som vil si forretningsmodeller basert på transaksjoner mellom privatpersoner. Kort forklart kobler plattformen en selger som har noe å tilby, med en kjøper som trenger det som blir tilbydd. Airbnb er et prakteksempel på dette. Selskapet er over hele verden og de kobler leietakere og utleiere sammen. For å skape nettverkseffekter som resulterer i å øke plattformens verdi, er det slik at aktørene må dra nytte av hverandre. I Airbnb er det slik at desto flere leietakere som bruker plattformen, desto bedre er det for de utleierne som benytter seg av denne plattformen.

 

FINN – Mulighetens marked

Delingsplattformen FINN er et norsk selskap hvor privatpersoner og bedrifter gjennomfører kjøp og salg. Selskapet ble etablert i år 2000 og har i gjennomsnittlig over 6,3 millioner besøkende hver uke. Plattformen er utformet slik at enhver person kan legge ut en annonse på deres nettsted mot at dem er registrert som bruker. Det er kun de som er bruker som kan selge sine varer. FINN har ingen slike brukere da plattformen baserer seg på at brukerne deres skal selge og kjøpe av hverandre. Produktene og tjenestene som blir solgt eies ikke av FINN men av brukerne som selger dem. Det er kundene og selgerne som er aktørene og det er dette som gjør at FINN er en delingsplattform.

 

Hva gjør FINN for å senke transaksjonskostnader?

Ressursene vi bruker for å komme oss frem til det klokeste valget når vi skal handle et bestemt produkt eller tjeneste kalles transaksjonskostnader. I ukens forelesning av Arne Krokan ble vi undervist at transaksjonskostnader er trinnene som vi må gjennom i en kjøpsprosess. Begrepet består av seks trinn som vil bli forklart i riktig rekkefølge under.

 

Søkekostnader

FINN har en søkefunksjon hvor det er delt opp i ulike kategorier og underkategorier der igjen etter hva du ønsker å kjøpe/selge. Eksempler på dette er Elektronikk og Hvitevarer med noen av underkategoriene Data, Foto og Video, Hvitevarer og Lyd og Bilde. Da FINN bruker anbefalingsalgoritmer, vil det komme opp anbefalinger fra tidligere søk som er gjort på plattformen direkte knyttet til deg. Når du sa søker etter en «Samsung QLED» vil du få opp et søkeresultat bestående av titler som har tilknytning til søket ditt. Samtidig har plattformtjenesten gjort det slik at du kan benytte deg av diverse filter som kan gjøre søket ditt enda mer presist i form av Område, Pris, Privat/Forhandler og Nytt/Brukt.

 

Bilde: Finn.no

 

Informasjonskostnader

Når enn da som kjøper har funnet seg noen alternativer som enn er interessert i, vil det være naturlig å innhente informasjon rundt de forskjellige alternativene. FINN har tilrettelagt for det ved å legge ved en mulighet for beskrivelse av produktet som skal selges av selgeren. Her kan potensielle kunder lese om produktinfo og dens tilstand, men det er ikke alltid slik at dette feltet er særlig godt utfylt av selger. Da kan potensielle kunder benytte seg av chat-funksjonen og samtidig se på hvilke anmeldelser selgeren har fått av tidligere kunder for å vurdere selgerens bakgrunn.

 

Forhandlingskostnader

Hvis det har seg slik at du har funnet den TV-en du ønsker deg, da er det ikke alltid like enkelt å vite den faktiske verdien på varen er. Prisen på produktet som er publisert av selgeren er gjerne over dens aspirasjonsnivå. Da vil det være naturlig for kunden å nærme seg selgerens reservasjonspunkt, for du som kunde har gjerne også et aspirasjonsnivå som er en pris du vil være fornøyd med å betale. Hvis det er slik at kundens og selgerens reservasjonspunkter overkommer hverandre blir det dannet en forhandlingssone hvor dem kan forhandle seg mellom deres reservasjonspunkter. Da det er vanskelig å se om prisen for produktet er reell, er det en fordel å sjekke ut priser tilsvarende modell på FINN og andre steder.

 

Beslutningskostnader

Når du da som selger/kjøper kommer til dette trinnet i kjøpsprosessen har FINN gjort det trygt og enkelt for dem som skal kjøpe bil ved å etablere en digital kjøpekontrakt for bil mellom privatpersoner. Dem har ikke en slik betalingsmulighet for de andre markedsplassene, men da kan du som kjøper se til selgeren for deres anmeldelser på tidligere salg. Her har FINN et potensial i form av å gjøre handelen tryggere for kunder som handler av selgere med ingen anmeldelser eller lite utfylt beskrivelser av produktet/tjenesten.

 

Evalueringskostnader

Når du da har gjennomført kjøpet av varen og mottatt den, kan det være en fordel å sjekke om du har fått det du faktisk har bestilt og betalt for. Under evalueringskostnader er det å vurdere om du som kjøper fikk produktet i den standen som var beskrevet og avtalt mellom deg og selger. Etter at du da har mottatt kjøpet og produktet er i avtalt stand kan du gå inn å vurdere selgeren, og selgeren kan gjøre det samme med deg.

 

Tvangskostnader

Dersom det har seg slik at du som kjøper ikke er fornøyd med produktet, eller ikke fikk det du bestilte i det hele tatt, kan du klage. Den overnevnte situasjonen går under det vi betegner som tvangskostnader og det handler om hvor lang tid eller i hvilken grad det er mulig å klage. Skulle det være slik at det oppstår en situasjon hvor det fører til at blir en klage er det i hovedsak kundens og selgers ansvar å løse problemet i følge FINN. Er det slik at det ikke løser seg, og du som kjøper ikke kommer noe videre med å diskutere med selger kan du trekke inn forbrukerrådet for å ordne opp i saken.

 

Konklusjon

FINN har truffet gullfuglen ved å samle alle aktørene på et sted som igjen er med på å senke transaksjonskostnadene. Samtidig har selskapet et forbedringspotensial når det kommer til trygge rammer rundt et salg for nye selgere/kunder. Her er det nok flere kunder som har trukket seg i frykt for å bli svindlet. Det er også slik at FINN har lykkes med å skape nettverkseffekter ved bruk av plattformen sin med grunn i at desto flere kunder/selgere som bruker FINN sin plattformtjeneste, desto mer øker verdien. Alt i alt kan vi konkludere med at selskapets markedsplass er en vellykket plattformtjeneste for privatpersoner og bedriftskunder.

 

-Lars Ove Aarstad

 

 

 

Aktuelle lenker:

https://www.finn.no/bedriftskunde

 

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/115005837465-Har-FINN-en-betalingstjeneste-

 

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/211476509-Ofte-stilte-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-kj%C3%B8p-og-salg

 

Arne Krokan`s blogg

https://www.krokan.com/arne/

Én kommentar

  1. Veldig godt og informativt innlegg, Lars Ove!

    Det er god kvalitet på innholdet ditt, men dog noen litt utydelige forklaringer. Det kan være greit å tenke på at du skal forklare på en så enkel måte som mulig, men at det samtidig skal gi mening. Det er ikke alltid så lett, men det er noe å tenke over videre 😀

    Utenom dette er det ikke noe å pirke på – Bra jobba!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *