Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

Vi påvirkes av en filterboble og et ekkokammer men er vi klar over det?

Denne gangens blogginnlegg vil handle om Filterbobler og Ekkokamre. For det er nemlig slik, at hvis du og jeg hadde søkt på det samme søkeordet på Google, er det stor sannsynlighet for at vi hadde fått to helt forskjellige resultater. Resultatet vil være forskjellige på grunn av algoritmer. Noe som også er veldig spennende er om du og jeg ville hatt et annet syn på Donald Trump om vi ikke hadde vært i det ekkokammeret vi er i Norge men fått den samme informasjonen som de dem gjør i USA.

 

Bilde: Hentet fra Unsplash

 

Filterbobler

Skribenten og aktivisten Eli Pariser er skaperen av begrepet «Filterboble». Gjennom boken hans The Filter Bubble, utgitt i 2011, ble dette begrepet kjent. En filterboble er din egen personlige boble, som inneholder skreddersydd informasjon basert på dine tidligere digitale fotspor. Resultatet av dette er at en algoritme på en nettside filtrerer hvilken informasjon som skal dukke opp, og hvilken informasjon som ikke skal dukke opp basert på brukerens tidligere fotspor. Du får da informasjon tilrettelagt kun for deg som er produsert gjennom personifisert filtrering. Den type informasjon som kommer er opp er i samsvar med hva du tidligere har lest, og hva du interesserer deg for.

 

 

Ekkokamre

I videoen over forklares det på en enkel måte at ekkokamre oppstår der likesinnede mennesker deler de samme perspektivene, meningene og holdningene med hverandre. I praksis vil det være slik at når du er på en nettside eller et sted med en gruppe mennesker som kun er opptatt av en side av en sak, vil det være naturlig å tro at du er i ekkokammer. Du har mest sannsynlig møtt på ekkokamre på din nyhetsfeed, i din sosiale krets eller på sosiale medier. Problemet med et ekkokammer er at man er skjermet for all den informasjonen og faktaene som kan være med på å forstyrre gruppens meninger. Da blir det veldig ensidig å du og din gruppe kan oppleves som bedrevitende, ignoranter og ensrettede mennesker. Begrepene over henger til dels sammen med hverandre, men hva er konsekvensene av disse begrepene?

 

Hva er konsekvensene av filterbobler og ekkokamre?

Hvordan ville det norske folk forholdt seg til Donald Trump hvis media i Norge hadde frontet ham på en måte der han selv hadde kommet godt ut? Jeg skal være helt ærlig å si at jeg har null anelse på hva Trump som president har gjort i USA som har hjulpet sitt eget land. Dog vet jeg veldig godt om hans dårlige sider og hans dårlige valg som han tok i sin regjeringstid. Konsekvensen av filterbobler og ekkokamre i media er når de store norske mediene vil få frem en person i dårlig lys, vil de klare det uansett hva, for vi nordmenn stoler jo på våre medier til en hvis grad. Mediene har i stor grad makt over hvem vi heier på og hvem vi liker. Når vi er inne i ekkokammeret til de norske mediene, sitter vi igjen som mottakere som kun har kunnskap om Trump gjennom hva de norske mediene har skrevet om han. For personlig interesserte så vil det se annerledes ut men for dem som ikke har noe interesse rundt temaet vil det være vanskelig å komme seg ut av det ekkokammeret. Hvordan ville det sett ut hvis de norske mediene hadde operert helt motsatt eller om vi hadde brutt oss ut at det ekkokammeret?

De norske mediene har mange gode grunner for å presentere den tidligere presidenten som de har gjort, og hovedpersonen selv har ikke akkurat hjulpet seg selv for å bedre sin posisjon. Men har de norske mediene handlet ut fra sin egen ekkokammer eller har de prestert å ta rasjonelle valg.

 

Det er nemlig slik at filterboble lukker mange dører for oss når vi leter etter informasjon i diverse saker, og dine søkeresultater er preget av dine tidligere fotspor. Muligheten for å danne seg ulike synspunkter rundt f.eks. Donald Trump er da vanskelig hvis både deg selv og de norske mediene ikke er støtter personen fra før av. Men det er jo slik at ved å være i en filterboble, slipper du unødvendig informasjon som du ikke er interessert i.

Det er nettopp det som er den siste konsekvensen at du som bruker slipper å få informasjon i din feed som ikke appellerer til deg. Ville det ikke vært veldig morsomt hvis en 12 åring fikk opp informasjon om høyskoler og universiteter og veien videre etter videregående. Stig Martin Fiskå nevnte i korte trekk om hvor mye rart som kommer opp på Instagram hvis du fjerner plattformens mulighet til å se dine tidligere digital fotspor. Uten filterbobler ville jobben vært utrolig mye vanskeligere for markedsfører og plattformene og gi deg informasjon og tilbud som passer deg.

 

Bilde: Hentet fra Unsplash

 

Hvordan påvirker filterbobler og dens funksjon digital markedsføring?

I dag er det slik at hvis du som forbruker kjøper deg en ny gitar basert på at du ønsker en oppgradering fra ditt forrige kjøp av en gitar vil algoritmene lagre denne informasjonen. Du vil da i ettertid nok oppleve at annonsene på diverse nettsteder vil ha tilknytning til ditt siste kjøp og dine tidligere googlesøk på gitarer. At denne informasjonen blir lagret gjør jobben for markedsførere en hel del enklere.

Selskaper som f.eks. Gear4music vil ikke ha interesse av å dukke opp hos kunder som ikke har av interesse å handle hos dem. Ved hjelp av anbefalingsalgoritmer vil det være slik at selskapets annonser dukker opp i filterboblene til potensielle kunder som allerede har søkt på relevante ord eller som tidligere har vært innom nettstedet deres. For dette eksemplet vil det være en ide for selskapet å benytte seg av søkemotoroptimalisering (SEO) og søkemotormarkedsføring (SEM) for å benytte seg av mulighetene til å treffe deres nåværende og potensielle kunders filterbobler.

 

Oppsummering

Dette er to spennende begreper som den vanlige nordmann ikke har noe kjennskap til. Dermed er det viktig å trekke opp trådene rundt nettopp disse to begrepene og hvordan de preger all den informasjonen vi tar innover og som vi søker etter. De fleste kan relatere til at Donald Trump gjorde mye dumt og skulle ha holdt seg til manus i noen anledninger, men hvor mange kjenner til noe av det gode arbeidet han gjorde for og i USA?

 

-Lars Ove Aarstad

 

Aktuelle lenker:

-https://snl.no/filterboble

-https://www.youtube.com/watch?v=Se20RoB331w&feature=emb_logo&ab_channel=GCFLearnFree.org

Én kommentar

  1. Det er veldig spennende innlegg du skriver, Lars Ove!
    Jeg synes likevel at bruken av ekkokammer kanskje ikke er like tydelig, og at det kan se litt ut som at det blandes med filterbobler?

    Litt refleksjon: «Donald Trump om vi ikke hadde vært i det ekkokammeret vi er i Norge men fått den samme informasjonen som de dem gjør i USA.»
    – Er det riktig å si at Norge er et ekkokammer, basert på at du skriver at dette dreier seg om at alle deler samme meninger og holdninger? Er det sånn at hele Norge deler de samme meningene? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *