Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

Grønnvasking - Equinor

I 2019 betalte det norske selskapet hele 91 milliarder kroner inn til statskassen (Nettavisen). Denne summen kommer inn til statskassen på tre ulike måter: Skatte, utbytte og tilbakekjøp av aksjer. Equinor har vært igjennom flere navnerunder. Det startet som Statoil og gikk således over til Statoilhydro før dem så gikk tilbake til Statoil og nå i dag går selskapet under navnet Equinor. Navneendringen var et signal til omverden av selskapet er nå i gang med en husrengjøring av selskapet og ønsker å omtale seg som et energiselskap. Men hvordan kan et selskap som i hovedsak baserer inntekten sin på leting etter olje og gass beskytte denne tittelen som et energiselskap?

 

Bilde: Hentet fra Unsplash

 

Hva er grønnvasking?

Begrepet grønnvasking er et fenomen hvor et selskap utgir seg for å være mer miljøvennlig enn det dem egentlig er. Klima og miljø har blitt en viktig faktor for flere kjøpere og forbrukere enn det var for 10 år siden. Vi er blitt mer miljøbevisste i følge en artikkel av Mynewsdesk.com gjennom en forventningsundersøkelse utført av Kantar TNS. Dermed er det blitt viktig for et stort selskap slik som Equinor å markedsføre seg som et energiselskap og ikke som et olje- og gasselskap nettopp for å takle denne fasen. Men hvordan har Equinor jobbet på denne fronten?

 

Eksempel på grønnvasking

Elkjøp prøvde seg i 2020 med en kampanje som besto av ordene «Green Weekend». En ville da tro at denne kampanjen var basert på å gjøre en forskjell for klima og miljø. Realiteten var annerledes og det var et stort «Vårsalg» som kunne ha erstattet kampanjeutsagnet «Green Weekend. Dere kan lese mer om denne kampanjen og reaksjonene rundt den her. En slik kampanje går under det vi betegner som grønnvasking da selskapet prøvde å fremstille seg som mer miljøvennlig enn det man egentlig er og fremstår som villende markedsføring.

 

«Equinor blir ikke et energiselskap før grønnvaskingen tar slutt.

Det er Norges viktigste selskap. Fornybar energi er usynlig i regnskapet. Det kan endre seg – om hele Equinor tar det grønne skiftet på alvor.»

Ole Petter Pedersen, Redaktør ved TU.no

 

Grønnvasking i Equinor?

Om Equinor bedriver med grønnvasking skal vi se nærmere på i denne delen av innlegget, men en konklusjon kan du lese helt i slutten av dette innlegget. Pedersen trekker frem i artikkelen fra Teknisk Ukeblad at det hjelper ikke at Equinor prøver å omtale seg som et energiselskap, når nesten alle deres handlinger tilsier at det er olje og gass som egentlig er kjernen i virksomheten deres. De vises også til at selskapet vil i 2026 ha en produksjonskapasitet på 4 til 6 gigawatt fra deres fornybare prosjekter (TU.no). Ser vi til Europa hadde dem totalt sett i 2019 en produksjonskapasitet på opptil 22 gigawatt med offshore vind (TU.no). Innen 2050 har EU-kommisjonen anslått at Europa trenger et sted mellom 230 og 450 gigawatt med offshorevind for å nå klimamålene som er satt. Navnebyttet som ble gjort i 2018 var ikke en tilfeldighet, men en overgang fra å være kun et olje- og gasselskap til å bli et energiselskap. Hadde Equinor fortsatt med kun den samme som dem gjorde under tiden ved navnet Statoil kunne vi betegnet markedsføringen rundt navnebyttet for grønnvasking. Realiteten er dog annerledes.

 

Konklusjon

Realiteten er at Equinor er et selskap som er blitt verdensledende på skånsom utvinning av olje og gass. Det er som Pedersen sier det: «Skal du lede Norges viktigste selskap vellykket inn i en ny energitid for Europa, er det helt avgjørende at selskapet er gjennomsyret av tankegangen som trengs for å lykkes innen fornybar energi.» (TU.no). Dog kan det stilles spørsmålstegn rundt selskapets satsning på grønne områder når det enkelt investeres over 100 milliarder kroner i et oljefelt i Brasil, når selskapets uvilje til å bruke 5 milliarder kroner på et havvindprosjekt i Hywind tampen. Tanken om en grønn fremtid er der men om det ligger høyt oppe på prioriteringslisten hos Equinor kan dog diskuteres. Selskapet har gjort en navneendring og har i ettertid ved investeringer bevist at dem er et energiselskap og ikke bare fokuserer på olje og gass, men det kan stilles spørsmål til hvilke prioriteringer grønne satsninger har fremfor satsninger som gir mer lønnsomhet i den tiden vi er i nå. Det blir dermed spennende å se utviklingen de neste 5-10 årene for Equinor og hvilke områder de vil bruke midlene sine på fremover.

 

-Lars Ove Aarstad

 

 

 

Litteraturliste

Elkjop.no. «Elkjøp og keiserens grønne klær» Hentet fra:

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/05/12/7526744/elkjop-og-keiserens-gronne-klaer (Lesedato: 8. mars 2021)

 

Mynewsdesk.com. «Forbrukerne er blitt mer miljøbevisste» Hentet fra:

https://www.mynewsdesk.com/no/sparebank-1-ostlandet/news/forbrukerne-er-blitt-mer-miljoebevisste-362992 (Lesedato: 8.mars 2021)

 

Nettavisen.no. «Gigantsum: Så mye betalte Equinor inn til statskassen i 2019» Hentet fra:

https://www.nettavisen.no/okonomi/gigantsum-sa-mye-betalte-equinor-inn-til-statskassen-i-2019/s/12-95-3423919611 (Lesedato: 8.mars 2021)

 

Tu.no. «Equinor blir ikke et energiselskap før grønnvaskingen tar slutt» Hentet fra:

https://www.tu.no/artikler/equinor-blir-ikke-et-energiselskap-for-gronnvaskingen-tar-slutt/484724 (Lesedato: 8.mars 2021)

 

Tu.no «Ny rekord: Aldri har det blitt installert mer havvind i Europa enn i 2019» Hentet fra:

https://www.tu.no/artikler/ny-rekord-aldri-har-det-blitt-installert-mer-havvind-i-europa-enn-i-2019/484608 (Lesedato 8.mars 2021)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *