Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

Google Smart Shopping

Hva er Google Smart Shopping?

Smart Shopping Campaign, forkortes som SSC er Googles nyeste kampanjetype. Dette verktøyet bruker maskinlæring for å gjøre jobben din som markedsfører enklere, samtidig som den reduserer mengden arbeidstimer som trengs for å optimalisere kampanjen. Du som annonsør trenger kun å oppgi kampanjens mål og budsjett. Deretter tar SSC seg av resten av oppgavene innafor automatisert budgivning og annonseplassering. SSC benytter seg av disse tidligere kampanjene som du har kjørt ved bruk av Google Standard Shopping. Samtidig forbedrer verktøyet annonsene dine for deg ved bruk av AI og maskinlæring som gjør at det er relativt lite vedlikehold for deg som markedsfører som frigjør tid til andre oppgaver du har.

Bildet: Hentet fra Zatomarketing.com

 

Hva er en Standard Shopping?

Denne type kampanje laget av Google er en tjeneste for forbrukere som gjør det mulig å søke etter, sammenligne og handle etter fysiske produkter. Et stort utvalg av forskjellige forhandlere har betalt Google for å markedsføre sine produkter på nett. Et eksempel på dette er at du søker etter «Hvit T-skjorte mann». Innen få sekund vil Google generere resultatsiden for søkemotorer (SERPs). Denne siden vil være fylt av oppføringer av hvite t-skjorter for menn, som gir relevant informasjon som bilder, priser, merkenavn.

 

Bilde: Skjermbilde fra Google

 

De store forskjellene mellom Standard Campagin og Smart Campagin

Automatisering er den funskjonen som i hovedsak beskriver de synlige forskjellene mellom Google Smart Campagin og Google Standard Campagin. SSC tar dem eksiterende standard kampanjene og bruker deretter maskinlæring og AI for å optimalisere dem slik at dem vil generere mer treff og bli mer personlig for forbrukerne. Under kan dere se en tabell som sammenligner Smart Campagin og Standard Campagin.

Bilde: Hentet fra Ppcexpo.com

 

Fordeler

En av fordelene er at verktøyet tester forskjellige bilder og tekstkombinasjoner og bestemmer ut i fra testing hvilke kombinasjoner som gir best resultat. Annonsen blir da optimalisert i den grad at den blir mer relevant og personlig for sluttbrukeren enn ved bruk av google standard shopping. Men det hadde vært interessant å få se på dataen om hvorfor den bruker de ulike kombinasjonene den gjør.

En annen fordel med SSM er at de forkorter kundereisen ved et kjøpt ved å pushe dine annonser i kundens nettverk over en kort periode. Resultatet av dette er at dem overtaler kunden til å gjøre et kjøp raskere. Samtidig har dem mulighet til å finne både kjøpere som er mest interessert i dine annonser, men også dem som er klar til å kjøpe akkurat nå.

 

Ulemper

Verktøyet virker til å gjøre jobben for deg som markedsfører enklere, men du skulle jo gjerne hatt tilgang til den informasjonen og dataen som SSC henter inn ved bruk av AI og maskinlæring når den velger de ulike kombinasjonene av tekst og bilde. Dette er en ulempe for vi som markedsførere har behov for nettopp denne informasjonen som vi ikke får tilgang til slik vi hadde fått ved bruk av standard kampanjer. Jobben din er å stole på at verktøyet gjør jobben og at du forhåpentligvis blir fornøyd med resultatet. Ved å implementere et slikt produkt mister markedet en reell mulighet til å skille seg ut blant andre markedsførere.

Velger du å benytte deg av SSC ender du til slutt opp med å kun gjøre antakelser om hvorfor resultatet blir slik som det blir. Selv om du skulle ønske at du kunne se hvorfor det blir som det blir ligger dataen langt under jordas overflate.

 

“Top companies don’t just look at their metrics as numbers. They look at their metrics as opportunities to ask more questions.”

Neil Hoyne, Chief Measurement Evangelist at Google

 

Sitatet som er nevnt over her nevner et av hovedproblemene med SSC. Vi som markedsfører stiller gjerne spørsmål til informasjonen og dataen som blir hentet ut av en kampanje eller annonse vi har kjørt. Ved bruk av SSC blir det spørsmessige instinktet på flere måter undertrykt samtidig som verktøyet reduserer sjansen for å finne svar.

 

“As automation and machine learning infiltrate and power more marketing and campaign functions, there will be necessary questions about transparency and control that marketers will need to be asking . . . As Google is breaking down the media silos of its properties, many brands and agencies will need to consider their own internal team structures at both strategic and tactical levels.”

Ginny Marvin, SEL

 

Google Smart Shopping Campagin vil gjøre det vanskelig for markedsfører og skille seg strategisk ut i mengden. Samtidig har verktøyet andre egenskaper som skaper forundring hos meg, mangel på åpenhet og kontroll over informasjon og data.

 

Konklusjon

Etter å ha undersøkt en del om «Smart Shopping Campaigns» vil jeg nok ikke ha brukt dette for min bedrift enda da en mister en del informasjon om forbrukerne som vi gjerne ønsker at Google skal fortelle oss og ikke holde for seg selv. Ved bruk av dette annonseproduktet vil vi ikke lenger ha den muligheten vi har fra før av til å avsløre kundens tankesett. Hvis vi ønsker å gi fra oss muligheten for tilpasning og kontroll over de ulike rapporteringene vi får ved slik vi kjører nå, er Google Smart Shopping alternativet å velge. Selv stiller jeg meg kritisk til dette da det på en måte blir som å la noen andre ta over jobben din og mens de gjør jobben for deg får du ikke den samme innsikten som du gjorde når du gjorde jobben selv. Hadde det vært slik at vi fikk den samme informasjonen og dataen som vi gjorde hvis vi gjorde jobben selv ville jeg nok vært mer positiv til opplegget.

 

 -Lars Ove Aarstad

 

Litteraturliste:

Ppcexpo.com «Smart Shopping Campaign Vs. Standard Campaign: Google Ads in the AI Age» Hentet fra: https://ppcexpo.com/blog/smart-shopping-campaign-vs-standard-campaign# (Lesedato: 09.02.2021)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *