Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

En smartere bedrift, på tre bokstaver: OKR

Sliter ditt selskap eller din nåværende arbeidsplass med å navigere og vokse i et landskap som stadig endrer seg? Styringssettet vi skal ta for oss i dette innlegget er av en grunnene til at flere suksessrike selskaper og organisasjoner klarer stadig å vokse og navigere seg frem i et landskap som stadig endrer seg. Google, Facebook, Telia og FINN.no bruker det, hvorfor skal ikke din bedrift bruke det?

 

I dette innlegget kan du lese om:

  • OKR – Hva er det?
  • Hva er en god Objective?
  • Hva er gode Key Results?
  • Hvorfor skal min bedrift benytte seg av OKR?
  • Hvilke firmaer er det som benytter seg av OKR, og hvorfor?

 

Bilde: Hentet fra Medium

 

OKR – Hva er det?

OKR er en forkortelse for Objective, Key Results som er et enkelt og lett anvendelig styringssett, et system for gjennomføring. Kort forklar handler dette styringssettet konkret om å svare på to grunnleggende spørsmål:

Objective: Hva ønsker du å oppnå?

Key Results: Hvordan har du tenkt å komme deg dit?

Objective er retningen, Key Results er hvordan du skal komme deg dit (Inevo.no)

Ved å innføre et slik system i en bedrift der du må besvare disse to spørsmålene hvert kvartal, vil du få frem bedriftens tydelige prioriteringer samtidig som du vil tvinge frem riktig fokus hos dine ansatte.

Velger du og din bedrift å benytte seg av dette systemet vil OKR knytte målene til ditt selskap, dine team og dine medarbeidere sammen slik at dere kan omsette strategien innad i selskapet i målbare resultater. Resultatet av en bruk av dette styringssettet er at prosessen hjelper deg og din bedrift til å sette høye mål, sikre bedriften en kontinuerlig fremdrift, og hjelpe deg og dine medarbeidere til å holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid.

 

Hva er en god Objective?

En god Objective er en motiverende, inspirerende og konkret setning på hva teamet ønsker å oppnå. Denne setningen skal ikke bare være motiverende for lederen men for hele teamet da dette er en stor fordel. En sjef vil sprette ut av sengen om selskapet opplever 50% økning i salget, men for oss som ikke har noe tilknytning til de tallene vil det ha minimalt med betydning. Det vil lønne seg å skape en Objective som ikke bare er motiverende for lederen, men som også er motiverende og spennende for teamet å jobbe mot.

 

Eksempel på gode Objectives:

  • Dominere kaffebransjen i Oslo.
  • Levere 2 konkrete suksesshistorier.
  • Endre brukeratferden til webteamet slik at vi blir mer datadrevet.
  • Fullføre neste finansieringsrunde slik at vi kan vokse neste kvartal.

 

Eksempel på dårlige Objectives:

  • Øk salget med 30%.
  • Doble brukerbasen
  • Inntekter over 5 millioner.

 

Hvorfor disse er dårlige er nok fordi dem sannsynligvis er Key Results.

 

Bilde: Hentet fra Unsplash

 

Hva er gode Key Results?

Hvis det er slik at dine Key Results kan svare på spørsmålet om hvordan dere skal oppnå Objectives, da er det nok gode Key Results. Men hva vil det egentlig si? For å danne seg gode Key Results er det anbefalt å benytte seg av SMART-modellen. Det vil innebære om dine Key Results er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemt. Ved bruk av SMART-modellen kvalitetssikrer du målene som er satt, samtidig som du kan se antydning av målene som er satt er av god kvalitet.

Objective: Inneha en nettbutikk som fungerer, er av bransjestandard, fungerer og er attraktiv for målgruppen

 

Eksempel på gode Key Results

KR1: Oppnå 600 besøkende på nettbutikken vår 6/10

KR2: Gjennomføre 30 salg på nettbutikken vår 7/10

KR3: 50 Påmeldte til nyhetsbrev 9/10

 

Eksempel på dårlige Key Results

KR1: Oppnå 50 besøkende på nettbutikken vår 10/10

KR2: Gjennomføre 100 salg på nettbutikken vår 2/10

KR3: 70 Påmeldte til nyhetsbrev 3/10

 

Hvorfor skal min bedrift benytte seg av OKR?

Et selskap kan være ganske kompleks å styre, men ved hjelp av OKR kan dette løse ganske mange utfordringer å gjøre det enklere. Ved å benytte seg av dette systemet vil det bidra til tydelighet, fokus, økt engasjement og høyere gjennomføringskraft (Inevo.no).

Inevo mener at det i hovedsak er 4 fordeler med å benytte seg av OKR:

  1. De viktigste målene i bedriften kommer til overflaten
  2. Alle i bedriften får vite hva som er viktig
  3. Du får vite hvordan alle ligger an i forhold til målene
  4. Alle i bedriften vet hva som foregår

 

Her kan du lese om hvordan det gikk når Inevo implementerte OKR i sin egen bedrift og hvorfor dem gjorde det.

 

Bilde: Hentet fra Unsplash

 

Hvilke firmaer er det som benytter seg av OKR, og hvorfor?

OKR var et ukjent system for meg da jeg først ble introdusert til det, men etter jeg har satt meg inn i det forstår jeg hvorfor store selskaper benytter seg av dette systemet. Du spør kanskje: Hvorfor er det så mange ledende selskaper som benytter seg av OKR, og hvorfor skal jeg ta inn enda et nytt system i min bedrift? OKR er et system som benyttes verden over fordi systemet regnes som nåtidens beste måte å sette seg mål på og styre en bedrift (Inevo.no)

 

Selskaper som benytter seg av OKR er selskaper som Amazon, Facebook, Google, Adobe, Netflix, Microsoft, Twitter og Spotify. I Norge har vi selskaper som Telia, Inevo, Sparebank 1, Finn.no og Deloitte for å nevne noen.

 

Spørsmålet mitt til deg er: Hvis du ikke har innført OKR i bedriften fra før av, hvorfor skal du ikke gjøre det nå?

 

-Lars Ove Aarstad

 

Litteraturliste:

Inevo.no. «OKR målstyring – et system for gjennomføring i 2021»

Hentet fra: https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/#hva-er-okr

(Lesedato: 06.04.2021)

 

Inevo.no. «Bedrifter som benytter OKR»

Hentet fra: https://inevo.no/bedrifter-som-benytter-okr/

(Lesedato: 06.04.2021)

2 kommentarer

  1. Hei Lars Ove, godt å se at det går så bra med bloggen din. Dette innlegget er informativt og har en god struktur! Jeg savner noe rundt hvorfor bedrifter finner det utfordrende å implementere, og om det finnes råd til disse.

  2. Heisann Lars ove:)

    Bra jobbet!
    Jeg liker godt måten du innleder og strukturerer innlegget ditt på, du kunne også gjerne skrevet en liten konklusjon, dersom du hadde drøftet litt rundt fordeler og ulemper ved konseptet.

    Ellers synes jeg du skriver bra og legger frem systemet på en enkel og forståelig måte, slik at leserne dine kan lære seg noe nytt i innlegget ditt.

    Husk også bare at du henviser riktig i forhold til Chicago manualen.
    Du kan også gjerne skrive litt til 😀

    Fortsett sånn her, du er flink 😀

Legg igjen en kommentar til Marius Vetaas Thomassen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *