Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

En vurdering av nettbutikken til Obs BYGG

Lars Ove Aarstad
Lars Ove Aarstad

April 18, 2021

Innledning

I dette innlegget vil jeg vurdere nettbutikken til Obs Bygg. Kjeden har gjennom flere år hatt fokus på å selge varer over internett. Markedssjef i Obs BYGG utalte allerede i 2015 at deres mål var å være ledende på netthandel innen byggevare. Jeg skal dermed vurdere nettbutikken basert på 10 vurderingskriterier som er listet HER. Det er dog viktig å si at dette ikke er en fasit, men en egen vurdering basert på vurderingskriteriene. Under hvert punkt vil det være en karaktervurdering 1-6, der karakter 1 er elendig og karakter 6 er utmerket.

 

Førsteintrykk

Obs BYGG har en forside med mange elementer som skal fange kundens blikkfang, som dessverre gjør at den føles rotete og uoversiktlig. Logoen deres er presset opp i et hjørne for seg selv for å gjøre plass til alle produktkategoriene deres på venstre side. Den er der men du ser den ikke i første sekund du entrer forsiden. Forsiden er mindre forstyrrende på mobil enn på PC.

Jeg ser at her kan jeg handle alt fra verktøy, til produkter innenfor bad og kjøkken. Det er lite informasjon om hvilke merker dem har, ordningen rundt prisløfte, om det er fri frakt og gratis retur eller om hvordan leveringstiden er. Eneste jeg får info om her at det er søndagskupp og fem produkter som mest sannsynlig er produkter dem tjener meget gode penger på. Det er også vanskelig å finne kontaktinformasjon på deres forside.

 

Bilde: Skjermdump

 

For å trekke en konklusjon over forsiden deres blir det vanskelig å gi de noe bedre enn karakter 2. Det vises ikke til faktorer om hvorfor man skal handle på denne nettsiden. Forsiden er uoversiktlig, og selv om man f.eks. enkelt kan finne kategorien «Maling, tapet og tilbehør» blir det ikke mer oversiktlig. En stor aktør som Obs Bygg burde presentere allerede på forsiden om hvorfor kunden skal handle hos dere og gjerne gjøre den mer stilren. Dem har vunnet en hel haug av priser for å ha de laveste prisene blant annet, det finner jeg ikke noe informasjon om på deres forside.

 

Karaktervurdering: 2

 

Synlighet

Etter å ha gjort søk på google på blant annet gulv, verktøy, Weber Grill eller deres eget varemerke Infra så kom det ingen annonser opp. Her var det som regel Maxbo, Byggmax, Ikea eller Elkjop (Griller) som tronet øverst med annonser. Dem hadde en tendens til å dukke opp ganske langt nede på resultatsiden eller langt bak i produkt annonsene. Her må de brette opp ermene og sette seg inn i Google Ads, Google Shopping og SEO for her var det ikke mye å finne.

 

Karaktervudering: 1

 

Brukervennlighet

I denne delen er mye positivt å hente, og jeg vil nesten kunne påstå å si at hvem som helst kunne funnet frem til det eksakte produktet ved enten hjelp av kategoriene på venstre side eller ved et søk i søkefeltet øverst. Nettsiden er like brukervennlig på mobil som den er på PC og det er utrolig viktig, hvis ikke ville den blitt straffet av Google (Inevo). Her har dere gjort en strålende jobb.

 

Bilde: Skjermdump

 

Karaktervurdering : 6

 

Kjøpsprosess

For å handle på denne nettsiden må du lage deg en brukerkonto. Allerede her tror jeg en del kunder forsvinner for det gjør kjøpsprosessen automatisk en del lenger.

Når vi så har kommet inn på betalingsdelen får vi beskjed om å enten velge hent i butikk gratis, levering på postkontor til 69,- eller levering hjem til 99,-. Informasjon som dette kunne gjerne vært på forsiden deres. Eneste mulige betalingsmåte er ved bruk av Visa/Mastercard. Her savner jeg flere betalingsmåter og gjerne logoer på siden av alternativene for å betrygge kunden.

 

 

Bilde: Skjermdump

 

 

Bilde: Skjermdump

 

Karaktervurdering 3

 

Teknologi/Hastighet

I denne vurderingen har jeg gjort en test av nettbutikken ved bruk av Google PageSpeed for å teste hvor fort siden laster og hvilke forbedringer en kan gjøre. Her fikk nettsiden en score på 32/100 når det gjelder hastighet på Mobil og 87/100 når det gjelder hastighet for PC. Her er det ønskelig at den ligger på 90+. Det vises til at 1/4 forlater nettstedet hvis det tar mer enn 4 sekunder å laste den inn. Ved bruk av Webpagetest kan vi se at nettstedet bruker hele 6 sekunder på å laste inn alt av innhold. Her er det store forbedringspotensialer for nettbutikken.

 

 

Bilde: Skjermdump

 

Karaktervurdering 2

 

Kundetilfredshet

Det å vite om en tidligere kjøper av et produkt har vært fornøyd eller har noen tips til neste kjøper er gull verdt, men det ingen steder å finne dette på deres nettside. Beveger vi oss over til Prisjakt.no finner vi over 800 anmeldelser av Obs Bygg og en score på 4,5 av 5. Ved å legge til rette for at tidligere kjøpere kan legge ved en anmeldelse på produkter de har kjøpt kan de få en usikker kunde til å handle.

 

Karaktervurdering 2

 

Trygghet

Som tidligere sagt er det veldig lite informasjon om selve bedriften. Vi må bla helt ned på nettsiden deres for å finne verifiseringen av at nettbutikken kan stå inne for en trygg handel. Det står ingenting om hvor mange fornøyde kunder dem har, hvilke leveringstilbud dem har på deres forside. Du må lenger inn i kjøpsprosessen før det kommer frem, når det burde vært signalisert fra første sekund på nettstedet.

 

Bilde: Skjermdump

 

Karaktervurdering 2

 

Kundekommunikasjon

Ønsker du å abonnere på nyhetsbrevet til Obs BYGG, da må du bla helt nederst på siden. Her ville jeg rådført dem til å få en popup midt på siden når kunden kommer inn på nettstedet. Ved å se til Facebook har dem godt over 58 000 likes, men når kundene har spørsmål om lagerstatus blir dem sendt videre til kundeservice. Kunden har også mulighet for melde med butikken på Facebook. Det legges ut relevant innhold regelmessig men det skaper ikke så mye engasjement blant deres følgere.

Det ville vært en ide og gjort det slik at kundeservice opererte både på deres egen plattform, men at dem også er mer tilstede på Facebook når det kommer til henvendelser om lagerstatus osv.

 

Karaktervurdering 3

 

Priser og utmerkelser

Dette er en trist del av denne vurderingen fordi her vet jeg at butikken har en hel haug av priser dem kunne vist frem til sine kunder på nettstedet. Det er derimot ikke en eneste pris eller utmerkelse å finne, potensialet er dermed stort.

 

Karaktervurdering 1

 

Konsept og strategi

Obs BYGG skal være Norges største lavpris byggevarekjede som skal være både enkel og billig. Det er tydelig å se at butikken tilbyr det meste av produkter som en byggevarekjede skal ha til en rimelig pris da dem har prisløfte på alle deres produkter. Kjeden har et tydelig konsept og en klar strategi som gjenspeiles i nettbutikken deres.

 

Konklusjon

Alt i alt har teamet som jobber med nettbutikken en stor jobb foran seg når det kommer til de øvrige stegene vi har gått igjennom basert på min mening. Det er flere deler av nettsiden som bør forenkles for å skape en mer brukervennlig og trygge nettbutikk for kunden som skal handle der.

Tips til forbedringer

  • Få frem nyttig info på forsiden (Priser, leveringsalternativer, fraktinfo)
  • Gjøre seg mer synlig i Google søk
  • Forenkle kjøpsprossen
  • Skape en større trygghet på nettstedet

 

Helhetlig karaktervurdering: 3

 

Litteraturliste:

 

Teft.no. «Obs BYGG skal bli ledende på netthandel i byggevarebransjen»

Hentet fra: https://teft.no/miljoer-som-rekrutterer/obs-bygg-styrker-netthandel/

(Lesedato 18.04.2021)

 

Inevo.no. «Hvordan vurdere din nettbutikk»

            Hentet fra: https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

            (Lesedato 18.04.2021)

Én kommentar

  1. Heisann Lars 🙂

    Jeg synes du har gjort en solid analyse og vurdering av nettsiden, og liker veldig godt tilbakemeldingene dine. Jeg synes også du bruker mange relevante fagbegreper og det liker jeg. Jeg liker også veldig godt strukturen på innlegget og det veldig oversiktlig og fint.
    Det sagt anbefaler jeg deg å leke litt mer med tittelen på innlegget slik at det muligens fremstår litt mer engasjerende for leserne dine 😀

    Godt jobbet 😀 Stå på videre 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *