Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

Mine tanker om dannelsen av Studentmarketing

Lars Ove Aarstad

Lars Ove Aarstad

Mai 10, 2021

I del 3 av valgfaget Digital Markedsføring var oppgaven at vi skulle opprette en nettbutikk/nettside som solgte produkter eller tjenester. Før denne modulen var vi en gruppe bestående av meg, Daniel Belsnes og Anders Melhus, men vi ønsket å ha med en person til, og da ble Sander Brekka hentet inn til denne delen.

 

 

Innhold

  1. Hva skal vi tilby av tjenester og produkter?
  2. OKR
  3. Valg av plattform/Domenetilbyder
  4. Markedsføringsplan
  5. Lanseringsdag
  6. Mitt personlige utbytte

 

1.Hva skal vi tilby av tjenester og produkter?

Vi fikk utdelt oppgaven rimelig kjapt og vi satte hodene våre i gang for å finne ut av hva vi skulle selge. Anders hadde allerede nevnt før vi startet på oppgaven at han hadde en mulig løsning for oppgaven hvor vi kunne hjelpe en venninne som strikket med å bygge en nettbutikk for henne. Den ideen ble det dessverre ikke noe av da det ikke lot seg gjennomføre. Vi tok dermed et videomøte tidlig i fasen og fant fort ut av at vi ønsket å selge tjenester innenfor digital markedsføring, dermed navnet Studentmarketing. Dette med grunnlag i at vi har opparbeidet oss kunnskap dette semesteret som vi kan tilby til et marked som har måtte omstille seg kraftig på grunn av Covid.

 

2.OKR

Da vi først ble introdusert til OKR, tenkte jeg «Hva er poenget med dette da?». Jeg fant fort ut at dette var noe som kom til å bli verdifullt for oppgaven, men også for erfaringen sin del. Jeg vurderer å bruke det i det frivillige arbeidet jeg er en del av. Vi som gruppe kastet oss ut i det og la frem ulike objectives og key results, og det resulterte i disse punktene:

 

–   Objective: Utvikle en velfungerende nettside. Nettside skal være stilren, tiltrekkende og brukervennlig. Ønsker å drifte nettbutikken etter eksamensperioden.

  • KR1: Inneha 2000 besøkende på nettsiden innen første måned etter lansering (7/10)
  • KR2: Ha 20 salgssamtaler innen endt eksamensperiode (7/10)
  • KR3: 10 Bestillinger av tjenesten innen endt eksamensperiode (5/10)

 

 3.Valg av plattform/domenetilbyder

Når vi da skulle velge oss et domene var det jeg som fikk ansvaret for å ordne det. Jeg gikk ut i fra tidligere erfaringer fra tidligere studenter og havnet inn på Webhuset for å kjøpe domenet der. Da det var gjort gjensto det å få det linket med Shopify som var den første plattformen vi brukte. Selv om Shopify er relativt stort i verden opplevde vi denne plattformen som kronglete og lite brukervennlig. Da Anders hadde fått vite av sin bror at vi burde holde oss borte fra Shopify og heller bruke Wix så tok vi sjansen på det, og det er vi veldig glade for. Denne plattformen var meget oversiktlig og gjorde at vi kunne enklere designe nettstedet slik vi ønsket det. Hvis det var noe jeg skulle ønske vi gjorde annerledes var det at vi brukte Wix som plattform, men også som domenetilbyder da vi hadde fått alt på et sted, samtidig som vi fikk tilbud om et gratis domene i 1 år i den avtalen vi signerte med Wix.

 

 4.Markedsføringsplan

Når det kom til markedsføring og valg av kanaler falt brikkene naturlig på plass. Vi ønsket å benytte oss av Facebook, LinkedIn og Instagram for å spre vår informasjon og våre nyheter. Vi benyttet oss også av epostmarkedsføring gjennom Wix sin plattform og opplevde det som en veldig god funksjon. Når benyttet oss av markedsføring gjennom epost sendte vi velkomstbrev, lanseringsbrev og diverse nyheter med et blogginnlegg. Ellers opplevde vi til dels god respons på de fleste sosiale medier. Hovedfokuset vårt var å komme best mulig ut på LinkedIn da vi var på jakt etter bedrifter og organisasjoner som trengte hjelp og vi så på den kanalen som vårt hovedområde.

 

 5.Lanseringsdag

Da dagen var kommet hadde vi brukt god tid å legge en plan for hvilke kanaler vi skulle benytte oss av for å dele at vi hadde lansert, samtidig som vi hadde en god struktur på hvem som gjorde hva på de forskjellige plattformene. Lanseringsplanen var delt opp i hvilke kanaler, ansvarspersoner, datoer og beskrivelse av hva personen skulle gjøre. Vi opplevde et relativt godt trykk på lanseringsdagen. Allerede før vi hadde lansert hadde vi allerede fått inn to mulige kunder som ønsket å benytte seg av våre tjenester, og etter lanseringsdagen fikk vi inn to nye mulige kunder så vi på dette som at vi var godt i gang med å jobbe oss opp mot våre satte nøkkelresultater.

 

6.Mitt personlige utbytte

Da jeg valgte dette faget var jeg allerede klar over før semesterstart hva faget innebar og hva det ville kreve av meg gjennom hele semesteret. Dermed var jeg tidlig i gang allerede før første undervisningstime med å sette opp min egen blogg og dele mitt første innlegg. Jeg visste at en slik holdning sammen med pågangsmot ville lønne seg for å få mest mulig ut av faget. Når vi da kom til denne delen av faget var jeg egentlig aldri i tvil om hva jeg selv ønsket å selge, men jeg ønsket å holde det litt igjen for å se hva de andre ønsket og hva dem var giret på slik at det ikke bare handlet om hva jeg ville, men hva vi ville som en gruppe. Når vi landet på å selge tjenester innenfor digital markedsføring ble jeg enda mer trigget for å gjøre en god jobb for gruppa, samtidig som jeg ikke bare ønsket å være en del av gruppa, men også dra dem med meg slik at vi får mest mulig utav det.

 

Jeg lærte veldig fort at dem andre i gruppa så gjerne på meg som en leder i gruppa uten at jeg selv hadde frontet at jeg ville ha den rollen. Det var dermed viktig for meg å opptre som en leder som dro gruppa i en retning vi selv ønsket. Som tidligere leirsjef var dette nyttig erfaring jeg kunne dra inn i denne delen av modulen, og det følte jeg selv gikk veldig bra. Når vi da delte ut oppgaver til hverandre var det i hovedsak jeg som tok initiativ for å klarere dette, men det var ofte at dem andre på gruppa også gjorde det og det var veldig deilig å føle at en ikke bare drar lasset selv, men at vi drar det sammen. Vi lærer mye om oss selv av å jobbe i team og selv om jeg stort sett trives med å jobbe alene ser jeg bare større og større verdi av det å jobbe i team.

 

Det å opprette en nettside som tilbyr tjenester er utrolig relevant og veldig bra å ha på sin CV når en skal ut å søke etter jobb ved en senere anledning eller prøve å søke på et internship. Jeg merker også at siden jeg tok et så stort eierskap til prosjektet har jeg nok fått et innblikk i hvordan det er å drive for seg selv, men også hvordan det er å jobbe med dette til daglig, og kjenner det trigger meg. Det trigger meg at det er en stor mulighet for at dette er det jeg kommer til å jobbe med når jeg er ferdig med studiet 2022.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *