Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

Hvordan spore klikk på deres lenke til mail på nettstedet deres med Google Tag Manager?

I denne guiden skal vi se på hvordan du kan spore hvor mange som klikker seg inn på lenken som gir dem muligheten til å sende en mail til dere. Dere har tall på hvor mange mails dere får, men har dere tall på hvor mange som har trykket seg inn på lenken? Det kan være to forskjellige tall. Denne guiden tar utgangspunkt i at du har implementert Google Analytics i Google Tag Manager. 

 

Steg 1 – Lag en «Variabel»

  • Trykk Variables > Configure > Clicks
  • Huk av «Click URL»
  • Trykk deg ut til hovedsiden for «Variables»
  • Trykk på «New» i boks nummer to
  • Gi den et navn: Click URL Protocol
  • Trykk på «Variable Configuration»
  • Velg «URL» under «Navigation»
  • Velg «Protocol» under «Component Type»
  • Trykk More Settings > URL Soruce > Click URL
  • Trykk «Save»

 

Bilde: Skjermdump

 

Steg 2 – Lag en «Tag»

  • Klikk på Tags > New > Tag Configuration
  • Gi den et navn helt øverst til venstre: Klikk på epost
  • Tag type: Universal Analytics
  • Track type: Event
  • Category: Kontakt
  • Action: Klikk på epost

 

Bilde: Skjermdump

 

Klikk på Google Analytics settings helt nederst

  • Velg «New Variable»
  • Skriv inn nettstedets Tracking ID (Eks: UA-123456789-1)
  • Kall denne «GA Settings»
  • Trykk Save

Bilde: Skjermdump

 

  • Velg deretter «GA Settings» i vinduet Google Analytics settings

Bilde: Skjermdump

 

  • Hold deg i samme vindu til neste steg

 

Steg 3 – Lag en «Trigger»

  • Trykk på boksen med «Triggering» øverst til venstre i boksen
  • Trykk på «+» helt øverst til høyre
  • Trykk på boksen «Trigger Configuration»
  • Velg «Just Links»
  • Huk av «Some Link Clicks»
  • Trykk GA Settings > Click URL Protocol
  • Velg «Equals»
  • Skriv inn «mailto»
  • Trykk «Save»

 

Bilde: Skjermdump

 

Du lurer kanskje på hvorfor vi skal skrive inn «mailto» i den siste kolonnen der. Hvis du går på din nettside og finner linken som brukeren av siden din kan trykke på for å få mulighet til å sende dere enn mail. Hvis du da holder pilen over mailen så kan du se nede i høyre hjørne at det vil dukke opp en adresse der. Hos meg ser den slik ut når jeg holder over «info@studentmarketing.no».

 

Bilde: Skjermdump

 

Steg 4 – Gjør en test

  • Trykk «Workspace»
  • Trykk Submit > Publish > Continue
  • Trykk «Workspace»
  • Trykk «Preview»

 

Bilde: Skjermdump

 

  • Legg inn deres URL i feltet «Your Site`s URL»
  • Trykk «Connect»
  • Da vil du få opp et nytt vindu med siden deres hvor det står «gtm_debug=x» bak deres URL.
  • Bla på siden deres > Trykk på linken («Info@studentmarketing.no» i dette tilfellet).
  • Gå deretter tilbake til vinduet «Tag Assistant»

 

Bilde: Skjermdump

 

Du vil da få opp dem opp under «Tags fired» slik vi kan se på bildet over. Gjør du ikke dette ville jeg gått igjennom alle stegene på nytt, eventuelt benyttet seg av hjelpesenteret til Google.

  • Trykk «Link Click»
  • Her kan du da se at Tag`en for «Klikk på Epost» er aktivert.

 

Steg 5 – Hvordan se dette i Google Analytics

  • Trykk på Realtime > Events

 

Bilde: Skjermdump

 

Her kan vi da se at det er enhet som er inne på nettsiden som benytter seg av en mobil. Vi kan også se under Event Category at det er et klikk på «Klikk på Epost» av denne aktive brukeren. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *