Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

Caseoppgave - Amnesty

Lars Ove Aarstad

Lars Ove Aarstad

2. Juni, 2021

I dette innlegget vil det handle om et case om et jobbintervju hos Amnesty, hvor vi skal svare i henhold til en stilling som markedsføringspesialist i Amnesty. For å svare best mulig på denne oppgaven vil jeg benytte meg av all kunnskap som jeg har opparbeidet meg gjennom dette semesteret i valgfaget «Digital Markedsføring».

 

Amnesty sine sosiale kanaler og kundereisen

Vi kan fort se at Amnesty er aktive på diverse ulike sosiale kanaler som Instagram, Twitter og Facebook blant annet. Disse kanalene blir brukt for å spre deres budskap og informasjon om sine viktige saker, samt å få deres følgere til å dele innlegg for å skape mer engasjement og blest rundt deres saker. For at sakene til Amnesty skal treffe flest mulig er dem avhengig av at det er engasjement fra sine følgere da dem ofte prøver å løse flere av sine saker ved bruk av underskriftskampanjer.

Når de skal formidle et budskap pleier dem å bruke sanne historier og hendelser. Her bruker dem de vi lærte i norsktimene, nemlig patos. En slik måte å gjøre sine følgere oppmerksom på hva som skjer vil det engasjere og få flere av dem til å handle gjennom å signere på deres underskriftskampanjer blant annet. Vi kan anse dette som starten på kundereisen da det er her deres kunder blir møtt. Amnesty er en menneskerettighetsorganisasjon og er avhengig av at deres støttemedlemmer bidrar for å nå sine mål. Det vil si at deres største konkurrenter er de som ikke bidrar og ikke deltar på Amnestys kampanjer.

 

Amnestys viktigste målsetninger

Amnesty har satt seg flere mål innen 2030 som dem ønsker å nå. Jeg vil si at deres mål nr 2 hvor punktet handler om å styrke deres identitet og kjennskap til organisasjonen er den viktigste for dem selv om de ser på alle målene som like viktige. Underveis vil dem justere disse målene slik at dem stadig kan forbedres.

 

Google Analytics – Måling og analyse av trafikk

Google analytics vil absolutt være og anbefale for å måle og analysere data for Amnesty sine kampanjer. Det viktigste for dem å analysere ved hjelp av GA er trafikken som er på deres hjemmeside i løpet av en dag. Det å ha et bilde på hvor deres brukere kommer fra og hvor mange det er av dem som klikker seg inn på nettsiden er gull verdt å vite. En kan da ved hjelp av GA se hvor disse brukerne kommer fra og ut i fra det se hvilke kampanjer som konverterer mer enn andre. Samtidig kan det være en viktig del av det å se hvilke plattformer som ikke skaper engasjement og belyse dette.

 

Amnesty sin synlighet i organiske søk hos Google

Det er veldig viktig at Amnesty er synlig på google siden dem er en veldedig organisasjon. Når en da benytter seg av søkeordene «Menneskerettigheter», «veldedig organisasjon menneskerettigheter» kan en se at organisasjonen ikke er å se blant topp 3 i noen av søkene noe som vil være optimalt. Det er dermed et stort potensiale for Amnesty når det kommer til deres synlighet.

 

SEO

For å gjøre Amnesty mer synlig på google søk vil det være naturlig å jobbe med søkeoptimalisering, også kalt SEO. Det står for Search Engine Optimazation. Poenget med SEO er å gjøre deg mer synlig på nettet og oppnå å bli rangert høyere oppe på google søk. For at organisasjonen skal komme høyere opp på google søk bør dem begynne å jobbe med søkeord, også kalt «keywords». Disse søkeordene kan enn finne hvis enn setter seg i kundens situasjon når enn skal søke etter Amnesty eller en veldedig organisasjon som jobber for menneskerettigheter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *