Lars Ove Aarstad

- En faglig blogg om digital markedsføring

Hvordan markedsføre sin bedrift på LinkedIn?

Lars Ove Aarstad

Lars Ove Aarstad

8. Juni, 2021

LinkedIn har blitt en plattform har som har blitt mer og mer populær i næringslivet. Det er en viktig kanal for dem som ønsker å skape seg nettverk, men også for dem som ønsker å utvide sitt nettverk. Men vi kan se ut i fra aktiviteten og innholdet som blir publisert at LinkedIn har også blitt en kanal hvor en kan markedsføre seg selv og sin bedrift. Dette er ikke en overraskelse for mange da plattformen er en meget godt egnet for b2b og du har like god mulighet til å treffe beslutningstakere her som du har på Facebook og Google.

 

Tips 1 – Lag en attraktiv bedriftsside

Den må være attraktiv da de gir større muligheter for at de som ønsker å få mer informasjon blir lengre på siden deres. Dette kan gjøre gjennom å ha et tydelig profilbilde og forsidebilde, samt informasjon om hvem dere er, og hva dere tilbyr. Dere kan dermed begynne å bygge opp følgerbasen deres slik at nettverket for bedriften inneholder relasjoner med samarbeidspartenere, tidligere og nåværende kunder, potensielle kunder, tidligere og eksisterende ansatte – listen er lang. Det vil også være slik at LinkedIn vil gi dere forslag på hvem dere bør knytte relasjoner med.

 

Tips – Målgruppe og mål

Det å sette seg mål er viktig uansett hva enn driver på med i livet. LinkedIn kan brukes til å oppnå forskjellige mål. De har blant annet forslag som Generering av nye kunder, økt merkekjennskap, eller en kombinasjon av disse to. Når du og din bedrift har bestemt dere for hva dere vil oppnå med å være tilstede på LinkedIn, blir det enklere for dere og velge hva som er deres målgruppe.

 

Tips 3 – Optimaliser bedriftssiden for søk

Hvis dere har en optimalisert LinkedIn-side kan det føre til at det gir dere økt synlighet blant personer som søker på siden deres, uavhengig om de søker på LinkedIn eller ikke. Les under for å se hvilke tips jeg gir dere:

  • Legg inn søkeord: Her er det viktig å tenke kvalitet fremfor kvantitet. Benytt dere av å bruke viktige søkeord i informasjonen på deres bedriftsside. Søkeordene som blir lagt inn bør tydelig forklare hvem dere er, og hva dere tilbyr. Prøv å sett dere inn i en potensiell kundes hode og tenk hva de ville ha søkt etter når de skal prøve å søke etter deg og dine produkter.
  • Link til LinkedIn-siden: Det å linke til sin egen LinkedIn-side fra deres nettside, Facebook eller andre plattformer gjør at plasseringen deres øker i søk. En ting som er viktig her at dine ansatte linker til bedriftssiden deres når dem oppgir arbeidsted på plattformen.
  • Del relevant innhold: Det å dele relevant innhold jevnlig er noe som vil gjøre at dere vil øke rangeringen deres i søk. Desto flere innlegg dere deler som engasjerer følgere og deres nettverk, desto høyere vil LinkedIn rangere dere i søk.

 

Tips  4 – Øk antall følgere av siden

Enkelt forklart: Desto flere følgere du har, desto større rekkevidde har du når du publiserer innhold. Sørg for at dine ansatte følger siden deres, deretter kan du starte å invitere nettverket ditt til å følge.

 

Tips 5 – Del engasjerende innhold

Selv om LinkedIn er en annerledes og mer seriøs plattform enn Facebook og Instagram betyr det ikke at alle innlegg blir lest. Vær dermed sikker på at dine innlegg som du deler er interessante for dine følgere slik at det blir skapt aktivitet rundt ditt innhold. En felle mange kan gå i er at når bedriften publiserer et innlegg, så går deres ansatte inn og liker, kommenterer og deler dette. Algoritmene til LinkedIn er smarte nok til å forstå at 20 likes hvor alle reaksjonene kommer fra de ansatte fra nettsiden ikke er reelt og vil dermed ikke hjelpe innlegget på veien videre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *